|
2021 uppdaterade
Världshälsoorganisationen (WHO) sina riktlinjer för luftkvalitet och
rekommenderade strängare riktlinjer |
att skydda folkhälsan.
|
|
I Europa har de flesta
storstäderna som ambition att skapa olika zoner för att få luften så ren som
möjligt. EU och
|
medlemsländerna har beslutat att
unionen ska vara klimatneutralt senast 2050, och har satt upp tydliga mål för
miljöpolitiken till
|
dess. Därav ligger det på varje
lands ansvar för att lägga upp en strategi för hur EU:s miljömål ska uppnås. |
|
Efterhand har kraven skärpts i
medlemländerna med för höga utsläppsnivåer av Koldioxid (CO2). |
Vilket skapat en
övergångsproblematik som visar sig på lite olika sätt! |
|
Alla fordon som numera registreras
i EU indelas i miljöklasser. Den anger vilka krav som gäller för avgasutsläpp
för den enskilda |
klassen. för nyare fordon har
kraven i nuläget uppfyllts, men reglerna kommer att successivt att flyttas
fram under åren, vilket |
resulterar i att fler fordon som
har höga utsläppsnivåer kommer att bli drabbade och uteslutna att färdas i
vissa områden! |
|
Vad är då en utsläppszon? |
De olika zonerna begränsas i
städerna med den aktuella stadens bestämmelser och med skyltar som skiljer sig
lite på vilket land |
man befinner sig i och kan kallas
allt från ultra-lågutsläppszoner (Ultra-Low Emission Zones, ULEZ),
renluftszoner,
|
lågutsläppszoner (Low Emission
Zones, LEZ) till Crit'Air-zoner. |
|
Motorcyklar av årsmodell från 2000
till dagens modeller är EURO klassade. Tidigare årsmodeller och de som är
klassade som |
EURO 3 årsmodell 2007 och bakåt
kan få restriktioner i flera städer. England, Schweiz och Norge ingår inte i
EU, |
de har egna tolkningar för att nå
deras miljömål. |
|
Myndigheterna har generellt sett
gemensamt över lag gjort en standard för utsläppsklasser för årsmodeller
gällande motorcyklar, |
|
Fordon tillverkade före 2000 är
inte miljöklassade och tabellen nedan ger endast en "ungefärlig" vägledning! |
|