Varje del kommer
att diskuteras i dokumentet för att ge dig så mycket information som möjligt. |
Huvud
Styrenheten
|
Accepterar alla systemets
ingångar och ger olika utgångarna information för att styra fordonets hastighet. |
Huvudenheten är
i huvudsak en mikroprocessor som har sin egen programvara inbyggd. |
Enheten
övervakar insignaler från aktivering och säkerhetsbrytare och erbjuder utgångar
|
för att styra vakuum ventiler
och cruise indikatorlampa. |
Manövrering av
Cruise kontroll |
Manövreringen av Cruise kontrollen är monterat på höger sida av
styret.
|
Det finns en
switch till / från samt en switch för retardation / acceleration. |
Säkerhetsbrytare |
Olika säkerhetsbrytare används i systemet och som följer |
Front brake cruise cancel
|
( handbromsen ) |
Clutch cancel |
( frikopplingen ) |
Throttle cancel |
( gashandtaget ) |
Rear brake cruise cancel |
( fotbromsen ) |
4th gear switch |
( 4:de växeln ) |
5th gear switch |
( 5:de växeln ) |
|
I detta avsnittet konstateras att 4: e och 5: e
växelns brytare är inne i motorn och kan bara |
testas från utsidan, det finns ingen
anledning att ta isär motorn för detta. |
Gasreglaget |
Gasreglaget kommer att koppla ur systemets
farthållare om man drar den i retardations riktningen. |
( alltså sänker hastigheten ) |
Den främre och
bakre bromsen |
Om någon eller båda bromsarna aktiveras kommer systemet att avbryta automatiskt. |
Frikopplingen |
Om frikopplingshandtaget drages in så fungerar det på samma sätt som fram och
bak bromsen. |
4 och 5:ans
växlar |
den 4: e och 5: e växelns kontakter är monterade i
motorn och har en kontakt utgång till varje växelläge |
inklusive neutralläge och för
tydlighetens skull har vi bara visat neutral. 4th och 5: e växellägen. |
Förberedande för felsökning |
Du kommer
att behöva ta bort sadeln på mc:n, under sadeln |
finns 2
styrenheter, en låda på varje sida som ser identiska ut. |
På höger
sida är styrenheten för farthållaren med kontakten vi behöver tillgång till. |
Ta loss
lådan från
ramen och öppna kontaktstycket genom ett självlåsande klipp. |
Dra ur
kontakten från boxen och lägga den åt sidan. |
|
|
|
Styrenheten
till farthållaren är placerad under toppboxen och svår att nå. |
Men i detta
skede behöver man inte komma åt den. |
Bilden visar
var det finns en kontakt och hur den kopplas isär. |
Kontakten
till vänster på bilden går till styrenheten till farthållaren. |
Höger
kontakt går till säkerhets och vakuumsolenoider kontakter. |
Det är här
vi genomför alla elektriska tester ifrån. |
Ni ser
PIN-numren på bilden för att få referens till uttagen. |
Varning!
PIN 2, 3, 4, 5, 11, 14, 15, 20 får inte testas. |
Första
testet |
Är att se
till att vi har ström till farthållarenheten, detta utförs med en voltmätare för
likström. |
Röd
testkabel ska anslutas till Pin 17 och svart testkabel till ramen. |
Slå på
tändningen och tryck in "ON/OFF"-knapp för att aktivera farthållaren |
( Cruise
kontrollen ), då bör mätaren visa ca 12 volt. |
Stäng av
farthållaren ( Cruise kontrollen ) igen på ”ON/OFF”- knappen och tändningen.
|
Ta ut tändningsnyckeln och lägg den i fickan. |
|
|
Följande tester |
Utföres med
en mätare för test av motstånd eller med summer. |
Sätt inte
på
tändningen eller tryck på Cruise kontrollen "ON"-knapp om du inte blir ombedd
att göra det. |
Test av Set
DECEL och ACCEL/kontakten |
|
|
|
|
Det
första testet som ska utföras här är kontroll |
|
av sänk
och accelerera funktionen på styret. |
|
|
|
Detta
görs genom att sätta den röda testkabeln |
|
till
stift 17 och svarta testkabeln till stift 21. |
|
Tryck
sen på SET/DECEL kontakten. |
|
Mätaren
ska då visa en låg resistans eller |
|
summer
(om sådan finns). |
|
|
|
Ändra
den svarta testkabeln till stift 22 och tryck |
|
på
RECUME/ACCEL kontakten. |
|
Samma
värde bör då visas som när SET/DECEL |
|
kontakten var intryckt. |
|
|
|
Byt den
svarta testkabeln till stift 16, |
|
Mätaren
bör då visa ett motstånd på ca 95 ohm, |
|
om det
gör det så är spolen i relä 2 ok. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Test av frikopplings handtaget |
För att testa kopplingshandtagets kontakt måste vi
sätta röda testkabeln till stift 17, |
ändra den svarta testkabeln till stift 12, |
då kopplingen dras in ska mätaren ska visa ett lågt motstånd eller summer (om sådan finns). |
Test av
Gas, fram och bakbroms kontakter |
Dessa
kontakter är anslutna i serie vilket innebär att vi kan testa dem alla på
en gång. |
Kontakterna
ligger i en säkerhetskrets som håller i relä 2 med info till vakuum solenoiderna.
|
För att
testa denna krets måste vi sätta röda testkabeln till stift 17, och den svarta
till stift 6. |
Om allt är
okey bör det bli signal i summern ( eller lågt motstånd ). |
När den
främre bromsen ( handbromsen ) dras i ska summern tystna ( eller högt motstånd ) |
När man
släpper bromshandtaget ska det återigen bli signal i summern ( eller lågt
motstånd ). |
Upprepa
testet för den bakre bromsen ( fotbromsen ). |
|
|
|
Tips!! |
|
|
|
Om man
inte har signal i summern |
|
( eller
lågt motstånd ) kan detta bero |
|
på att
bakre bromskontakten kanske |
|
är
defekt. |
|
|
|
För att
enkelt testa detta sitter det ett |
|
kontaktstycke till på höger sida av ramen |
|
strax
ovan växellådan. |
|
|
|
Koppla
isär det röda kontaktstycket och |
|
kortslut
de kablar som går till huvud |
|
kabelstammen. |
|
|
|
Hör man
summern ( eller lågt motstånd ) |
|
nu så är
förmodligen bromskontakten till |
|
farthållaren trasig eller behöver justeras. |
|
|
|
Gasreglaget |
Det testas
genom att vrida på handtaget fram och tillbaka, om funktionen är normal ska det
bli |
avbrott i
summerns signal ( eller högt motstånd ). |
Om man hör
inte summern innan man vrider på handtaget kan det vara fel på kontakterna i
|
handtaget
eller kablarna mellan dem. |
Cruise systemets indikator lampa ( Instrumentpanel
) |
Sätt den röda testkabeln i stift 17, slå på Cruice
"ON"-omkopplare ( till höger på styret ), |
Testa med den svarta testkabeln i stift 18,
mätaren bör ligga på ca: 11 ohm. |
Detta visar att "
Cruise on indicator light " är bra. |
Testa nu med
den svarta testkabeln i stift 7, mätaren bör ligga på ca: 11 ohm igen,
|
Detta visar att "
Cruise set indicator light " är bra. |
4 och 5
växelns kontakter |
Dom är
monterade i motorn, men kan också testas från uttaget. |
Den
röda testkabeln kopplad till stift 10 och den svarta testkabeln till ramen,
|
Starta med
att lägga i 4: ans växel, man kan behöva rulla på bakhjulet för att få den i
växel, |
När du fått
i växeln i fyran ska testinstrumentet visa ett motstånd av 0 ohm, |
Ändra den
röda testkabeln till stift 9 och gå upp till 5: e växeln, det bör bli samma
resultat igen. |
Test av
magnetventiler |
För att
testa magnetventilerna på vakuumsystemet följ proceduren enligt följande: |
Den röda
testkabeln kopplas till Pin 8, och den svarta testkabeln i Pin 19. |
Du ska då få
ett värde på ca: 82 ohm. |
Detta testar
magnetventilen för avluftningsventilen och vakuumventil |
”This
tests the solenoid valves for the Vent and Vacuum valve”. |
Den röda
testkabeln kopplas till Pin 8, och den svarta testkabeln i Pin 13. |
Du ska då få
ett värde på ca: 82 ohm. |
Detta testar
magnetventilen för säkerhetsventil och vakuumventil |
”This tests
the solenoid valves for the Relief valve and Vacuum valve” |
Den röda
testkabeln kopplas till Pin 13, och den svarta testkabeln i Pin 19. |
Du ska då få
ett värde på ca: 82 ohm. |
Detta testar
magnetventilen för säkerhetsventil och avluftningsventil |
”This tests the solenoid valves for the Relief valve and Vent valve”. |
Om
avläsningarna ovan är korrekta är dina vakumventiler ok! |
Testerna
hitintills omfattas av det elektriska systemet förutom kopplingar till relä 2. |
Detta beror
på att relä 2 drivs av farthållarenheten ( cruice kontrollens ) styrenhet. |
Om alla
ovanstående tester är bra så är det förmodligen fel på |
antingen
vakuumsystemet eller farthållaren enheten, |
Du kan sätta
ihop kontakten och uttaget, sätt på locket på kontakten |
på plats. men
sätt inte tillbaks sadeln ännu. |
Test av
vakuumsystemet. |
För att
testa vakuumsystemet måste du ha motorn igång. |
Ta först
bort vänster inre kåpa för att komma åt magnetventilens montering. |
Det är lätt
att hitta och ser ut som en svart stål block med ventil, rör och kabel som
kommer ut från det. |
Koppla bort
röret som går ner till ställdonet , starta motorn och suga på den öppna änden av
röret. |
Mycket
försiktigt ( eller så kan du spräcka membranet ) när du börjar att suga
motorvarvtalet ska då öka. |
Om detta
sker utan att förlora vakuum i munnen sätta tungan över röret. |
Detta bör
säkerställa vakuumet och stabilisera motorns varvtal. |
Om det gör
så ska ditt vakuumsystem fungera bra från ventilenheten, |
Men hur som
helst kan felen ligga i rören innan ventilenheten. |
Åter igen!!!! |
Denna tekniska information
används helt på egen risk, inget ansvar kan läggas på författaren! |
Varsågoda!
Här finns ett Word Dokument för Utskrift! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|