Hej! Här kommer lite batterilära från Hans!
Det är väldigt individuellt vilka Mc batterier som man kan använda eller som sitter i mc:n. Har man en mc med liten kubik har det
inte så stor betydelse vilket man använder. En med större kubik kräver oftare ett kraftigare batteri. Det kan vi väl vara enade om.
Ta tex. varför sitter det så stora batterier i lastbilar!! De flesta Goldwing modeller har många cylindrar vilket betyder att kravet på ett
AGM batteri kanske inte behövs, utan där är valet ganska stort. Gel, AGM eller Syra batteri. Bara priset avgör tryggheten.
Har man en Harley – Davidson så är valet klockrent. AGM! som tåler VIBRATIONER och HÖG startström!
Det finns två typer av blybatterier, ventilerade batterier och ventilreglerade batterier.
Ventilerade batterier är de mest vanligt förekommande. De kännetecknas av de har flytande syra (elektrolyt) i cellerna.
Ventilreglerade batterier är uppdelade i två olika typer; AGM och Gel. Dessa innehåller inte flytande syra (elektrolyt)
Vanligt syra batteri
Varje gång batteriet laddas sliter det på blyplattornas legering, till slut kan batteriet inte bibehålla laddningen.
Batterier som står med dålig laddning bildas blysulfat på blyplattorna (sulfatering) och batteriet håller inte laddningen.
Sulfateringen kan stoppas genom att man laddar batteriet med låg ström under en längre tid,
det finns laddare som motverkar sulfatering.
Gel batterier som är fyllda med gelé som komplement för flytande syra.
Är billigare än ett AGM batteri för deras lösning, och som jämförelse har ett Gel batteri:
  1. Ökad inre resistans (motstånd) gör att gelbatterier inte kan producera en tillräcklig hög kallstartström för att starta motorn flera gånger i rad.
  2. Gelbatteriets oförmåga att hantera temperatursvängningar. Den sackar fortare i effekt!
  3. Gelbatterier är designade för energiförsörjning, de är inte avsedda att användas som startbatterier.
  4. Definitivt inte monteras i fordon med automatiska start-stopp-system eller fordon med ett högt antal elektriska förbrukare. Bra att veta!
AGM batterier och som står för Absorbent Glass Mat "absorberande fiber matta".
Som är en förseglad konstruktion och har flera fördelar.
  1. Väsentligt längre livslängd än traditionella öppna syra batterier.
  2. Batteriet har inte någon flytande massa alls.
  3. Helt sluten konstruktion (som avger ett minimum av gaser).
  4. Underhållsfritt, ingen påfyllning av vätska.
  5. God laddningsförmåga och djupladdnings säkert.
  6. Bra cykling egenskaper: När man drar mycket ström ur batteriet tillfälligt.
  7. Mycket låg självurladdning (1-3 % per månad).
  8. Tålig mot låga temperaturer.
  9. Kan montera liggande, lägesoberoende.
Ett AGM-batteri är perfekt för både start och förbrukning men bör inte laddas ur för många gånger.
Ett välskött AGM håller i ungefär 400-600 laddcykler innan dess livslängd är förbrukad och du märker en försämring i batteriet.
Ett AGM-batteri får aldrig lämnas oladdat, då tar det skada. Det har hög vibrationstålighet och skulle höljet spricka förblir syran inbunden i
glasfibermattan, varpå man i stort sett kan utesluta okontrollerade syrautsläpp. Perfekt! Vem har inte haft syra skador runt batterihållaren.
AGM batterier är därför mycket lämpliga här då de har bra startkapacitet samtidigt som de klarar att ur och uppladdas
betydligt fler gånger än andra batterier. Och passar därför bra till Harley Davidsson motorcyklar och Goldwings med hög
strömförbrukning till ljudanläggningen och om man inte bytt ut sina ordinarie lampor till diodlampor.
MC laddare Ctek XS 0,8 12V/0,8A
Under vinterhalvan ska batterierna laddas kontinuerligt (alldaglig) med en batteriladdare och den enda som klarar av att en bra
underhållsladdning är Ctek XS 0,8 12V/0,8A. Den har den har de funktionerna som krävs för en säker laddning, den är även gnistsäker,
polaritetsskyddad, kortslutningssäker och konstruerad så att fordonselektroniken är skyddad. Ett 12V batteri kan under en begränsad
tid laddas med 14,4V därefter går laddaren över till 13,56 – 13,8V eller kopplas bort från laddning. Ca: 13,5V är normal spänning som
generatorn reglerar (skiftar såklart vid olika belastningar) på bilar och mc. Jag får höra många påståenden att Ctek laddaren förstör
batteriet om den är ansluten hela tiden! Det kommer oftast från dom som redan har ett dåligt batteri och skyller på laddaren.
Sköter man ett nytt batteri från början så lever det länge. Varje gång ett batteri laddas ur helt eller nästan helt så minskar livslängden rejält.
Urladdat batteri kan man rekonditionera
Om mc batterierna laddas ur helt eller för mycket så klarar oftast inte en liten Ctek att  rekonditionera det.
Det finns större Ctek som sköter rekonditionering bättre om batteriet är nästan eller helt urladdat.
Man kan med en ”gammal” laddare av kraftigare modell få igång batteriet igen, men då gäller det att veta vad man gör.
Laddar man för mycket är det stor risk att ett vanligt syra batteri exploderar, och det vill man ju inte.
Alltså kraftig laddning och när batteriet svarat med ökande spänning går man över till långtidsladdning typ (Ctek).
I Gel batterierna kan det bli avbrott i kretsen eller plattorna när värmen stiger och man laddar för mycket ström.
De renodlade batteri företagen/butikerna gör alltid en kontroll på ett batteri för att veta dess status.
Oftast behövs batteriet ett dygn för en fullständig kontroll.
Men så länge man håller spänningen över 12V så kommer batteriet fungera länge!
Skulle batteriet bli urladdat är det vanligt att man förstör det när man ska ladda igen med överbelastning!
Min egen erfarenhet och kommentar om Gel batterier...
De flesta som köpt ett gel batteri (blått) till sin GoldWing på Biltema har erfarenheten av ett urladdat batteri oftast får bytas ut.
Och har man tur så täcker deras garanti, det brukar aldrig vara några problem. Anledningen är att hanteringen och
kontrollen av det felaktiga batteriet är för stort och deras kunskap om batterier är väldigt liten. Då lämnas ett nytt ut bara.