Hej! Här kommer lite batterilära från Hans! |
|
Det är väldigt individuellt vilka Mc batterier som man kan använda eller som sitter i mc:n. Har man en mc med liten kubik har det |
inte så stor betydelse vilket man använder. En med större kubik kräver oftare ett kraftigare batteri. Det kan vi väl vara enade om. |
Ta tex. varför sitter det så stora batterier i lastbilar!! De flesta Goldwing modeller har många cylindrar vilket betyder att kravet på ett |
AGM batteri kanske inte behövs, utan där är valet ganska stort. Gel, AGM eller Syra batteri. Bara priset avgör tryggheten. |
Har man en Harley – Davidson så är valet klockrent. AGM!
som tåler VIBRATIONER och HÖG startström! |
|
Det finns två typer av blybatterier, ventilerade batterier och ventilreglerade batterier. |
|
Ventilerade batterier är de mest vanligt förekommande. De kännetecknas av de har flytande syra (elektrolyt) i cellerna. |
Ventilreglerade batterier är uppdelade i två olika typer; AGM och Gel. Dessa innehåller inte flytande
syra (elektrolyt) |
|
Vanligt syra batteri |
|
Varje gång batteriet laddas sliter det på blyplattornas legering, till slut kan batteriet inte bibehålla laddningen. |
Batterier som står med dålig laddning bildas blysulfat på blyplattorna (sulfatering) och batteriet håller inte laddningen. |
Sulfateringen kan stoppas genom att man laddar batteriet med låg ström under en längre tid, |
det finns laddare som motverkar sulfatering. |
|
Gel batterier som är fyllda med gelé som komplement för flytande syra. |
|
Är billigare än ett AGM batteri för deras lösning, och som jämförelse har ett Gel batteri: |
1. Ökad inre resistans (motstånd) gör att gelbatterier inte kan producera en tillräcklig hög kallstartström för att starta motorn flera gånger i rad. |
2. Gelbatteriets oförmåga att hantera temperatursvängningar. Den sackar fortare i effekt! |
3. Gelbatterier är designade för energiförsörjning, de är inte avsedda att användas som startbatterier. |
4. Definitivt inte monteras i fordon med automatiska start-stopp-system eller fordon med ett högt antal elektriska förbrukare. Bra att veta! |
|
AGM batterier och som står för Absorbent Glass Mat "absorberande fiber matta". |
|
Som är en förseglad konstruktion och har flera fördelar. |
1. Väsentligt längre livslängd än traditionella öppna syra batterier. |
2. Batteriet har inte någon flytande massa alls. |
3. Helt sluten konstruktion (som avger ett minimum av gaser). |
4. Underhållsfritt, ingen påfyllning av vätska. |
5. God laddningsförmåga och djupladdnings säkert. |
6. Bra cykling egenskaper: När man drar mycket ström ur batteriet tillfälligt. |
7. Mycket låg självurladdning (1-3 % per månad). |
8. Tålig mot låga temperaturer. |
9. Kan montera liggande, lägesoberoende. |
|
Ett AGM-batteri är perfekt för både start och förbrukning men bör inte laddas ur för många gånger. |
Ett välskött AGM håller i ungefär 400-600 laddcykler innan dess livslängd är förbrukad och du märker en försämring i batteriet. |
Ett AGM-batteri får aldrig lämnas oladdat, då tar det skada. Det har hög vibrationstålighet och skulle höljet spricka förblir syran inbunden i |
glasfibermattan, varpå man i stort sett kan utesluta okontrollerade syrautsläpp. Perfekt! Vem har inte haft syra skador runt batterihållaren. |
AGM batterier är därför mycket lämpliga här då de har bra startkapacitet samtidigt som de klarar att ur och uppladdas |
betydligt fler gånger än andra batterier. Och passar därför bra till Harley
Davidsson motorcyklar och Goldwings med hög |
strömförbrukning till ljudanläggningen och om man inte bytt ut sina ordinarie lampor till diodlampor. |
|
MC laddare Ctek XS 0,8 12V/0,8A |
|
Under vinterhalvan ska batterierna laddas kontinuerligt (alldaglig) med en batteriladdare och den enda som klarar av att en bra |
underhållsladdning är Ctek XS 0,8 12V/0,8A. Den har den har de funktionerna som krävs för en säker laddning, den är även gnistsäker, |
polaritetsskyddad, kortslutningssäker
och konstruerad så att fordonselektroniken är skyddad. Ett 12V batteri kan
under en begränsad |
tid laddas med 14,4V därefter går laddaren över till 13,56 – 13,8V eller kopplas bort från laddning. Ca: 13,5V är normal spänning som |
generatorn reglerar (skiftar såklart vid olika belastningar) på bilar och mc. Jag får höra många påståenden att Ctek laddaren förstör |
batteriet om den är ansluten hela tiden! Det kommer oftast från dom som redan har ett dåligt batteri och skyller på laddaren. |
Sköter man ett nytt batteri från början så lever det länge. Varje gång ett batteri laddas ur helt eller nästan helt så minskar livslängden rejält. |
|
Urladdat batteri kan man rekonditionera |
|
Om mc batterierna laddas ur helt eller för mycket så klarar oftast inte en liten Ctek att rekonditionera det. |
Det finns större Ctek som sköter rekonditionering bättre om batteriet är nästan eller helt urladdat. |
Man kan med en ”gammal” laddare av kraftigare modell få igång batteriet igen, men då gäller det att veta vad man gör. |
Laddar man för mycket är det stor risk att ett vanligt syra batteri exploderar, och det vill man ju inte. |
Alltså kraftig laddning och när batteriet svarat med ökande spänning går man över till långtidsladdning typ (Ctek). |
I Gel batterierna kan det bli avbrott i kretsen eller plattorna när värmen stiger och man laddar för mycket ström. |
|
De renodlade batteri företagen/butikerna gör alltid en kontroll på ett batteri för att veta dess status. |
Oftast behövs batteriet ett dygn för en fullständig kontroll. |
|
Men så länge man håller spänningen över 12V så kommer batteriet fungera länge! |
Skulle batteriet bli urladdat är det vanligt att man förstör det när man ska ladda igen med överbelastning! |
|
Min egen erfarenhet och kommentar om Gel batterier... |
|
De flesta som köpt ett gel batteri (blått) till sin GoldWing på Biltema har erfarenheten av ett urladdat batteri oftast får bytas ut. |
Och har man tur så täcker deras garanti, det brukar aldrig vara några problem. Anledningen är att hanteringen
och |
kontrollen av det felaktiga batteriet är för stort och deras kunskap om batterier är väldigt liten. Då lämnas ett nytt ut bara. |
|