Harley Davidson bygge 2011 | |
Jag köpte en krockad Harley 1998 FXD på Mc skroten i Fleninge. På den demonterade jag motor och annat! Resten såldes på Blocket! |
|
Eftersom jag bor endast ett stenkast från Custom by Kent i Bjuv så blev det där jag gjorde de flesta inköp av resterande material! | |
Först en eftermarknadsram av Softtail modell med rätt stuk på gafflen, den lämnades för blästring och blev pulver lackad matt svart. | |
Det gjorde Glanex i Mörarp! Kan rek...Innan det fick jag ansöka om ett nytt ramnummer från Transportstyrelsen och slå in i styrhuvudet! | |
Vidare, nya delar! | |
En växellåda med 5 växlar, framgaffel, styrkrona, 3 tums risers, oljetank, bakfälg, backspeglar, remskiva m. rem, bromsskivor fram/bak. | |
2 bromsok, bakskärm och en plåtsadel. Bromsslangar gjordes hos Bildelsbutiken i HBG. Däcken kom från Däckmarknaden i Fleninge! | |
Andra delarna! | |
Original framfälg var litta ving och sne efter krocken, så den demonterades på alla ekrar och därefter polerades allt till nyskick. | |
Det var en utmaning att ekra om fälgen sen, men det gick bra förutom att den fick lämnas in för finjustering på en firma i Landskrona! | |
Jag behöll även original hastighetsmätare och instrumentbelysningspanelen där jag bytte ut lamporna till dioder. (se längst ner) | |
Original plåttanken var lite bucklad och fick svetsas, Den fick tätas med tanktätningsmedel som man hällde i och riste om och hällde ut. | |
Lacken/färgen såg jag på en Toyota, fick fatt i färgkoden och lämnade in allt för spackling och lackering på Gåsebäckens billackering. | |
El central/boxen fick special tillverkas efter plats bakom växellådan där precis allt fick plats. (se längst ner) | |
Sidostödet kom från en riskokare, dom framflyttade fotplattorna tillverkade jag i 10 mm plåt med hållare för alla reglagen. (pulverlack) | |
Nummerplåtshållaren tillverkades först i en enklare modell på höge sida, men flyttades över till andra sidan där den gick att fälla in! | |
En sak som jag eftersträvade var att bakskärmen skulle följa med svingen vid fjädring, och lösningen som blev var jag nöjd med! | |
Jag registrerade mc:n för en person! Som extra tillbehör gjorde jag en avtagbar pakethållare som satt med 4 bultar. Lätt att montera! | |
Sadeln köptes som en bit plåt från början men man fick "stålarsle" av det, så den blev stoppad, klädd och sen sydd med orange tråd! | |
Jag provade olika sorters avgassystem men motorn gick bäst med raka rör utan insatser. " VA" | |
Det var en fantastisk resa, hela bygget... Med 4 olika besök till olika besiktningar för att få allt att fungera! Obs! Inga återbesök!!! | |
Men fungera och fungera!!! När man körde över 100 km så vibrerade det så mycket att händerna flyttad sig utåt! | |
Killen som äger den idag kommer uppåt landet ifrån och för ett år sen kontaktade jag honom om mc:n! | |
Det visar sig att han hade ställt ut den och vunnit några priser! Jag hade lyckades att bygga en mc just som jag hade föreställt mig den! | |
Som sagt var, 2 timmar efter jag sålt den köpte jag en GoldWing! | Klicka på bilderna och njut! |
|
|
Om jag minns rätt så var det utställning hos Custom by Kent 2012 |
Här syns min mc bland de andra skrothögarna! |