Reseberättelse England 2022-08-22 till 2022-09-02 |
|
Jag hade ganska länge planerat för en Englands resa med Mc. Faktiskt
redan en vecka efter jag kommit hem från min Spanien |
resa i Maj.
Samtidigt var det var även inplanerat en Goldwing träff den 26:e i Uttoexeter,
en stad i grevskapet Staffordshire, |
norr om Birmingham
och mitt i England. Eftersom Spaniens Goldwingträff ställdes in när jag
var på min Spanien resa så skulle |
det här sitta FINT….
Sen var det ju endast 30 mil från Charing som ligger typ mellan Dover
och London för att besöka bekanta. |
|
Dag 1, Måndag 22/8 |
|
För att slippa de flesta köer körde jag tidigt på morgonen. Det gäller
att planera överfarterna till Danmark och Tyskland för att |
komma förbi
Hamburg när
det är minst trafik.Jag har införskaffat en Brobizz till Öresundsbron
för några år sen och då ska
det |
bara
vara att köra igenom, dessutom är det mycket billigare. |
|
Men med min Mc blir det alltid problem när nummerplåten ska läsas av,
det finns en instruktion att man ska köra sakta genom |
betalstationen så lästes
nummerplåten av bak, funkar bra om plåten suttit synlig typ rakt
uppifrån. Problemet blir att man
får |
stå
där och vänta tills där kommer någon och hjälper till typ… VARJE gång.. |
|
Men då har jag lärt mig att man tar den närmsta betalstationen som det
syns/finns en person i, det brukar alltid finnas en som |
sköter alla. Och sen väntar man med ett stort leende trots ett tiotal
bilar bakom i kön. Billigare JA… smidigt NÄ!!! |
|
I alla fall! När man väl är i Danmark så är ju nästa anhalt Rödby –
Puttgarden. Det känns helt underbart och med en sorts |
frihetskänsla att komma iväg, den börjar på den fyrfiliga motorvägen
söder om Köpenhamn. |
Tyvärr tar de fyra filerna slut alldeles för fort. |
|
Överfarten till Tyskland betalar man med en APP från Scandlines i
mobilen. Så det var in på första bästa rastplats efter |
Köpenhamn och boka en biljett. När man kommer fram till biljettluckan i
Rödby så är det bara
visa mobilen med biljetten. |
Det är runt 25% billigare att boka i mobilen än att betala på plats med
kort eller cash. |
|
Sträckan mellan Puttgarden och Bersenbrűck lite norr om Osnabrűck tillbringades på Autobahn utan Stau
(kö), En tur på 35 mil |
och 3,25 timmar.
Här övernattade jag på Hotel Hilker ett mycket prisvärt Hotell. Personal
som pratade Tyska, kliniskt rent, |
och en perfekt säng för en trött kropp. |
|
Hotel Hilker Bramscherstrasse 58, Bersenbrück |
|
|
Jag vilade lite, gick sen ner och beställde ett stort stop öl och en köttbit |
som var hög som tre hockeypuckar, och så klart pommes till detta. |
Ja Ja! Litta sallad åsså då! Helt ok! för 280:- sek |
|
Efter en såklart fantastisk frukost blev det en tidig start på dagen. |
|
Allt för att hinna till Charing/Ashford i England. En tur på runt 65 mil och 7 timmar. |
|
|
Lite kostnader hitintills. |
Bensin 2020:- 128 mil |
Öresundsbron 123:- |
Rödby/Puttgarden 475: |
Hotel Hilker ,Bersenbrueck 695:- |
DFDS Calais/Dover 1000:- |
|
Dag 2 Tisdag 23/8 |
|
Mellan Bersenbrűck och Venlo
i Holland tog det 3 timmar med en liten paus innan gränsen. |
Holland passerades på en timme.
Synd, bästa landet att köra i. |
|
MEN
SEN BÖRJADE DET!!!! BELGIEN… |
|
Det visar att landet
är
ett stort jävla vägarbete
året runt, där det så klart är mest problem under semestertider. |
Hade jag visst att det var så
mycket problem där hade jag planerat en annan rutt redan innan resan
påbörjades |
På
www.bilaieuropa.se
kunde man ”eller inte” se en karta var alla vägarbete fanns. Det var
varningstrianglar överallt. |
|
Om det blir mycket vatten med den globala uppvärmningen och här i
världen vattnet stiger överallt så hoppas jag att |
BELGIEN
blir det första
landet där man får börja använda snorkel. |
|
Enligt mig finns det bara två andra alternativ för att slippa Belgien: |
|
1:
Båten från Hoek van Holland till Harwich som tar 7 timmar, men då kommer
man i mitt fall på helt fel sida
av London. |
Från Harwich till mitt mål är det 20 mil och det
känns fel att köra nästan ner mot Dover igen. Sen kan jag tänka mig att det är |
fullt med lastbilar som ska till Hoek van Holland för att komma till England.
Men kanske jag provar den här
vägen nästa gång. |
|
2: Det andra alternativet är en rejäl omväg ner genom Luxemburg
och sen köra resten på betalmotorvägar i Frankrike. Hmm... |
|
Jag valde ändå att ta vägen genom Belgien.
När
jag närmade mig
Antwerpen
var det en lång kö
av i
princip stillastående |
lastbilar i högerfilen.
Vänsterfilen rullade sakta på men med diverse stopp hela tiden. |
Det visade sig sen att
det var ännu värre i
Bryssel och Gent. |
|
Och nu
började det bli riktigt VARMT. |
|
Det började kännas så smått redan vid Holländska gränsen. Antwerpen
toppar det med 32 grader och när |
man stod där i kön
garanterar jag att
det var minst 40,
med motorn på och kylarfläkten på fullt blås hela tiden. |
|
Såklart
det blev en VÄRMEBÖLJA! Den sträckte sig från Spanien upp
genom Frankrike, Belgien,
Holland
och England. |
Jag hade noga planerat
min
Englandsresa till slutet på Augusti, chansen var mindre att det skulle
vara varmt då! Ha ha! |
|
Jag ska
medge att det kostar
på att vara förare
till ett väglok på över 480 kg + packning, den är definitivt inte
byggd för att |
köra
15 meter och sen stå still. Det
är fruktansvärt arbetsamt. Nu tröttnade jag på att köra sakta och i
nästa stund stå still och |
|
tog
beslutet att köra genom Antwerpens innerstad istället. Det var kanske
inte snabbare men det rullade på. Det fanns ganska |
begränsade tillfällen att komma tillbaks till motorvägen igen men jag
kom en bit i alla fall. Sen var det dags att tränga in mig |
mellan lastbilarna igen.
Då hade jag kommit förbi trängsel och storstaden. Sen rullade det på
igen med mycket trafik, men efter |
Brugge och Franska
gränsen försvann nästan alla fordon. Scary! |
|
I Belgien (och England) är det tillåtet att köra mellan bilarna med
motorcyklar i stillastående köer men det verkar vara en
sport |
av
både lastbilar och
bilister att inte släppa fram
någon alls. Men nu är ju alla andra tvåhjulingar utom Goldwings är
mopeder. |
Det får man lida för. Jag provade några gånger men det tog i
lite här och där (lite läskigt även för en rockenrollare). Ett par |
gånger höll några moppar köra av mig backspegeln som
om jag körde en buss eller något. Det slutade med att jag nästan höll |
på och nita en sån marodör när jag var tvungen att
stanna till.
No respect
for GoldWing riders! |
|
Nu var jag framme i
Calais och var
där i god tid innan avgång, men det tog ett bra tag att komma igenom
alla kontroller. |
Överfarten från Calais med DFDS betalar
man med en app från mobilen, (Det Forenede Dampskibs-Selskab) som
betyder |
( Det förenade ångbåts företaget på
svenska) Ha Ha! "damp, no more comments" |
|
Det är halva priset om man betalar
minst en dag i förväg, men man måste räkna ut
hur lång tid det tar att komma till Calais. |
Kan man inte
det kommer man inte med nästa båt med förtur och får vänta till nästa
båt eller nästa. Jag bokade biljetten |
redan på hotellet i
Tyskland. Nu visade det sig att det inte var högsäsong så där var
gott om plats. |
|
|
|
Anlöpte Dover Harbour för femte gången under åren. Visade passet och
körde 45 km till min polare i Charing norr om
Ashford. |
Det ska enligt ViaMichelin ta 7 timmar från Bersenbrück i
Tyskland till Charing i England med överfarter, pauser och vila. |
Det tog 11 timmar med köer och att vänta på färjan i Calais!!! |
|
Framme hos familjen Holmkullen, hunden Max och katten Bluebell |
|
|
|
Fick som ett vanligt ett trevligt mottagande det var bara att gilla
läget så nu tog jag semester. |
Tyvärr hade resan varit väldigt påfrestande för mig, många timmar, hög
värme och köerna i Antwerpen. |
|
Så efter många om och men
beslutade jag att stanna ett tag hos
mina vänner i Charing och skippa GoldWing |
träffen 30 mil i
Uttoexeter helgen därefter.
Dagen efter avbokade jag i sista minuten hotellet avgiftsfritt. |
Jag vågade inte chansa med tanken på mitt besök på sjukhuset i
Helsingborg bara några dagar före resan. |
|
Dag 3, Onsdag 24/8 |
|
Sov ut
ordentligt. Gjorde mig bekant med hunden, katten och chefen i huset, it went well! |
|
Dag 4, Torsdag 25/8 |
|
Var vi på Saninsburys
i Ashford, ett stort köpcentrum som hade det mesta man kan tänka sig. |
Jag bara gillar och gå
runt, jämföra från himma och kolla in allt som fanns där ”utan att köpa något”.
Köttdisken hallå! |
Där stod fyra slaktare och bara vässade sina slaktarknivar hela tiden…
och köttastycke stora som Bo:sa hue! |
|
|
|
Dag 5,
Fredag 26/8 |
|
Vi börjar förmiddagen med att åkabil på
några fantastiskt trädkantade mellanstora vägar med fantastiska vyer
över |
Kent Countys landsbygd, nu hade vi som mål att åka till det välkända Designer Outlet i
södra Ashford.
Det visade |
sig vara ett gigantiskt område med butiker i en droppformad
formation och över dessa var det spänt tyg i tipi form. |
|
Dagen vi var där
regnade det så det var mysigt (inte för en man såklart) och titta på
alla Fashion butikerna med sitt |
breda urval av mode, sport, leksaker,
design och skönhet och sen shoppa till outletpriser. |
Det var precis som en tävling om vem som hade den finaste
butiken. |
|
|
|
|
|
När det regnade var det som en kaskad av vatten forsande
ner från tältsidorna. Forsar det upp blir det springvatten ju. |
|
|
Om man tittar på Google maps så syns
köpcentrat som ett väldigt tydligt droppformat område i södra delarna
av staden. |
Det är så stort så man kan se det från
Jupiter. Ashford är en välkänd stad i Kent, där arkeologer har hittat
bevis |
på mänsklig bosättning ”Vikings” som
går tillbaka till 1500 f.Kr och nu kom en till, "en rockenroll viking!!!! |
|
Att åka bil i England är ju så klart väldigt
speciellt. Först och främst när man ska sätta sig i passagerarstolen!
Man går |
automatiskt till höger framdörr och
öppnar den! Jaha! Sen får man gå
runt bilen och sätta sig! Jaha!
Automatiskt vill man |
hålla i ratten när man svingar sig in i
bilen! Men ”Hallå ratten”.
Nä! Här får man öppna handskfacket och hålla sig i det! |
|
Det
finns olika sorters vägar i England. |
|
Grusvägar på landet,
smala och det går inte att mötas där. |
Vägar i tätort 48 km =
30 miles |
B-vägar, mindre smala
asfalterade vägar 72 km = 45 miles |
A-vägar som ibland har
dubbla körbanor 96 km = 60 miles |
M-vägar som är
motorvägar 112 km = 70 miles |
|
Är man ute och kör på landsbygden är det B-vägar
nästan hela tiden. Det är oftast 72 km:s väg! De är väldigt kuperade och |
krokiga med höga 3 meters häckar på
varje
sida och är i fruktansvärt dåligt skick.
Det går precis att mötas och ibland INTE, |
man ser inte mötande trafik förrän typ 5
meter. Nu förstår jag varför de flesta bilarna man
såg var krockskadade på båda sidor, |
|
vänstersidorna var fulla med repor från
taggbuskarna och på högersidorna saknades backspeglar och diverse
plåtskador. |
Det blev ett väldigt spännande möte på min första B-väg!
Jag mötte en bil som kom fort som fan mitt i körbanan runt en häck |
och backe! Mitt muskelminne ville att
jag skulle
köra till höger om bilen men det bara
ryckte till mot höger innan jag |
greppade situationen. Sådant sitter i
lite…. Både före och efter. |
|
Dag 6,
Lördag 27/8 |
|
Perfekt väder! Lagom varmt för en
rundtur med Mc:n.
Kör runt hela dagen i
södra
Kent/England och
filmar med min GoPro3+ |
Detta är vad jag längtat till, köra Mc i
England
och på vänster sida. Tänkte ta en tur
ner till kusten till Ashford och sen ner mot |
kusten i riktigt
kanonväder, jag kör på hög trafikerade smala B-vägar som var i väldigt
dåligt skick norrut mot Challock. |
|
Kör förbi ganska stora skogar på vänster
sida. Sen bar det av mot Ashford genom några mindre orter där kom jag
ifatt ett |
gäng knuttar. Ganska
colt och ligga bakom ett helt gäng där
det gasas på som attan. Det är typ 8 st och dom låter rejält, |
men jag överröstade dom med min stereo…
ha ha. Hälften hade sådana här L under sina nummerplåtar. |
Undrar vad det
betyder,
kan det
vara Lasy knutters. Jag skulle haft en sådan för Loud musik… |
|
När jag kör ut från Ashford så tar jag M20 motorvägen
söderut en bit till jag tar av mot Hythe och Sandgate vid havet. |
|
Här är en film på
rundturen! |
|
Som går på sydkusten mellan Hythe och Sangate! |
|
|
|
En bit senare kommer jag till Sandgate
där det finns en parkering som det stod ett par Mc på. Stannade till
vid en gammal |
gubbe i min ålder med sin lika gamla
Triumph som var i princip i nyskick. Stod där och glassade lite i helt
fantastiskt
väder. |
Tog sen kustvägen mot Folkestone,
svängde av in från kusten och upp i backarna
för att sen köra M20 motorvägen |
upp mot Ashford, på höger sida låg ett gigantiskt stations område där
Euro Tunneln går in i kalkberget
mot den
franska sidan. |
Vid ett tidigare besök till England åkte
vi till en utsiktsplats ovanför i backarna där man kan se hela
banområdet. |
|
|
Eller
"Högerklicka på bilden och "Öppna
länk i ny flik"
|
|
Väl tillbaks i Charing var det vägarbete
som hade trafik från tre håll med gigantiska köer. Ibland är det helt ok
att köra Mc. |
Man kan glida förbi om det finns plats. MEN…. Det gick bra att köra på
spärrlinjer och mot trafik, och fick man möte
gled jag |
bara in mellan två bilar. Undrar vad som
hänt om The Interceptors från Polisens Biljakter hade haffat mig! Kanske
en T-Pack! |
Bilister är ganska trevliga och vänliga och släpper in en. Det gäller ju så klart
inte alla länder. |
Oftast är det länder med mycket trafik
där man är mest sjystast. Annars får dom en fot i dörren såklart... |
|
Dag 7, Söndag 28/8 |
|
Åkte
jag och kompisen (han är lite galen i flygplan han också) till en bil och flygplans uppvisning i Headcorn
mellan Ashford |
och
Maidstone med massor av gamla
bilar och flygplan. Två dubbelsitsiga engelska Spitfire och ett
Amerikanskt byggt skolplan |
av typen Harvard/Texan T 6G. Planen hade varit verksamma i
England under Andra Världskriget och är idag tvåsitsiga. |
Man
kunde boka en flygtur för dem som hade gott om kosing, jag tror det
kostade runt
20,000 Sek!! |
Turen gick ner över sydkusten, förbi The White Cliffs sen vidare över London. |
|
Det var helt galet med Engelska bilar på den gigantiska gräsmattan, och såklart ett helt gäng olika bilklubbar. |
Deras bilhistoria är bra mycket intressantare än andra. |
|
Ett litet urval av modeller |
Morris mini och Morris Minor Woody. |
Jensen Alvis (Elvis kanske). |
Jensen Healey. |
Austin Healey olika modeller. |
Tidiga typ 1948 Ford Anglia som var väldigt populär att bygga Hot Rods |
på Ford Eskort i alla möjliga modeller, original och ombyggda. |
Flera modeller av Jaguar E-Type både vanliga, nyare och
Racing modeller |
Ford Escort original modeller och Racing |
TVR cab |
Morgan Aero 8 från 2000, med en 4,4 liter BMW V8 motor |
Lotus Seven och Europa |
|
Även Svenska, Amerikanska Italienska och Tyska bilar fanns
där |
Ett par av populära Volvo 850 T-5R (T-Gul) |
2 Corvetter |
En gammal Bugatti |
En nyare Porsche Carrera 4S |
|
Några Mc också! |
En Japs… Kawasaki 500 Mach 3, från ca: 1975. Jag lovar, i nyskick. Ett par Triumphs modell nyare
också! |
|
Ja! Här var man i sitt ässe! Jag trodde jag kunde de flesta bilmärke med år och sådant, men detta besök blev en
utmaning. |
Mitt i alla dessa bilar stod en SVENSK högerstyrd Triumph Sport TR 111 Cab -58. |
|
När vi stod där och tittade på bilen pratade vi svenska, då kom en engelsman förbi pekade och sa ”The owner is over
there” |
med ett stort leende, då kom ett par i vår ålder fram och frågade om vi var svenskar… sen var det igång. |
|
Det visade sig att dom ofta var i England och körde runt. Både ägaren och ”bilen var födda -58. |
Jag ska lova.. Jag hade mer packning på min Mc för en person än dom fick plats med i bilen och pakethållare på bakluckan. |
|
|
|
Några av Bilklubbarna |
|
Störst var Canterbury MG Owners club med en massa modeller 1955 och
framåt. |
|
|
Nästa var Ford Anglia Owners club med ett tiotal fordon med modeller från -39 till -67. |
Ford
Anglia utmärkte sig för sin bakruta som var monterad bakåtutlutad. |
|
|
|
En annan var "Stag Owners Club"
"Högerklicka på bilden och "Öppna
länk i ny flik" |
|
|
|
The story of the Triumph Stag probably the worst
V8,
3.0 litre engine ever built by the Triumph Motor Company! |
|
Flygplanen och
deras start och landning var egentligen det häftigaste . |
|
Aero Legends i Headcorn.”The UK’s Leading Provider of Flying Experiences”.
YouTube Klicka på bilderna!! |
|
Gå till inställningar i nedre högra hörnan i filmrutan och ändra till 1080p50 HD. För bästa Bild_______ Kan hjälpa! |
|
Aero
Legends är till för att ge kunderna så stor möjlighet att återuppleva
flygupplevelser med piloter från Battle of Britain |
med autentiskt restaurerade
krigstidsflygplan från den eran, inklusive den legendariska
Spitfire. Deras ständigt växande |
flygplansflotta är den mest mångsidiga i
Storbritannien och hålls med hög standard. De är stolta över att ha de
mest erfarna |
piloterna på dessa märken som flyger för
Aero Legends. Många av dem hade långa och framgångsrika karriärer med RAF |
inklusive Battle of Britain Memorial
Flight och Red Arrows. Dom flyger från Andra världskrigets London/Essex
och Kent platser |
för att ge en oslagbar upplevelse med landmärken som Battle
of Britain Memorial, White Cliffs of Dover och London. |
|
|
|
Lite historia om planen på uppvisningen |
|
THE
SPITFIRES |
|
Spitfire designades som ett högpresterande, kortdistansjaktplan av RJ
Mitchell. Över 20 000 Spitfires tillverkades. |
Det är förmodligen ett av de mest igenkännliga flygplanen under slaget
om Storbritannien och andra världskriget med sin |
distinkta elliptiska vinge och
Rolls Royce V12 Merlin Engine. Spitfires första flygning var den 5 mars
1936 och den gick in i |
RAF-tjänst den 4 augusti 1938 i tid för att tillsammans med Hurricane
bli frontlinjens jaktplan som framgångsrikt skulle |
försvara Storbritannien. |
|
|
|
HARVARD/TEXAN T6G |
|
Skolplanet Harvard/Texan T6G ( North American T-6 Texan amerikanskt namn
) är ett av 2 Harvard T6 Texan i England som |
användes för att träna piloter från
United States Army Air Forces, United States Navy, Royal Air Force och
andra flygvapen |
från British Commonwealth under Andra
Världskriget och in på 1970-talet. Piloter (även amerikanska) som
bedömdes vara |
lämpade för att flyga stridsflygplan flög det enmotoriga
Harvard-flygplanet. |
|
Efter examen från Service FlyingTraining School (SFTS)
var piloten redo att fortsätta sin utbildning med Hurricanes &
Spitfires. |
Harvard har en Pratt oc Whitney R-1340 9-cylindrig Wasp stjärnmotor framtill. Mycket manövrerbar med 600 hk som |
genererade en topphastighet på 208 mph. |
|
|
|
Se planen lyfta! |
|
|
Min kommentar till upplevelsen på plats var att Harvard/Texan planet med sin luftkylda 9 cylinders
stjärnmotor lät |
helt
annorlunda och riktigt Amerikanskt klent vid sin
start mot Engelska Spitfire med sin V-12 cylinders vätskekylda |
Rolls Royce Merlin Engine.
Känslan var helt ENORM när Spitfire startade och lyfte. Helt Outstanding! |
|
Måndag till Onsdag har jag semester Det betyder sova länge, slappa, handla englisk köbemad! |
|
|
Dag 11,Torsdag 1/9 |
|
På Väg hem. Kör tidigt på morgonen! |
Det gällde att köra i god tid för den bokade tiden för att åka över Dover Calais. |
Man åker för halva priset vilket jag missade när jag var på väg till England . |
Då ska man ha bokat på nätet senast 24 timmar innan man ska åka, då blir det 500:- |
Jag var i Dover 2,5 timmar innan avgång och det var precis så det räckte. |
Nu i efterhand så var det tur det inte var semestertider. Eller inte! |
Då hade jag kört om alla istället, nu var man ju en riktig Svensk. |
|
|
|
Det tog en hiskelig tid och det var en lång kö till första border control där man visade bokningen man hade gjort på nätet. |
Sen efter en lång tur i typ halva hamnen kom man till tullen där en ung tjej vinkade in mig för för kontroll.
Nu blev det ganska |
humoristiskt, hon ställde dom basic frågorna som om
jag hade något att förtulla, frågade om jag hade drugs or weapons
med |
|
mig! Det här kan blir kul eller
inte om dom ska kolla igenom all min packning och hela mc:n.
Då kommer jag aldrig hem. |
Så jag svarade lite med ett
leende och ett undrande…. No! Ska
jag plocka av allt så ni kan se? Började med att öppna |
toppboxen
och visade att det inte finns inte så mycket plats att gömma någonting
där, men när jag ville öppna
sidoväskorna |
|
så sa hon STOPP! Vad är det för något och
pekade på baslådan som fyllde upp nästan hela toppboxen!
Det är en bazooka. |
Alltså! Ni skulle se tjejen! Jag fyllde mycket fort det är en Sound
bazooka och visade högtalaren. Hon smilade och gick
bort till, |
förmodligen till ansvarig tullare
och talade med honom ett par sekunder, sen kom hon tillbaks och sa att
det går bra
att
köra |
|
vidare i högra filen till nästa kontrollplats som var den
Engelska gräns och passkontrollen och sen vidare till nästa som var den |
Franska gräns och passkontrollen! Det var ju bra att visa passet för dom
här i England, då behövde jag inte visa det när man |
kom till
till Calais. Men här tog det tid med kontrollen, jag skulle ju in till
Eu igen!! Jaha! Vidare i
en ny fil till en gigantisk yta med |
|
hur många filer som helst. När
jag kom fram så var där inga andra mc och bilarna hade i princip kört
på. Där stod jag som ett |
frågetecken och undrade om alla kontrollerna hade gjort att jag var för
sen, fast jag varit i mycket god tid. |
Då såg jag att det
stod det ett helt gäng
orangeklädda hamnarbetare och gapade, viftade och skrek att jag skulle
köra på. |
|
Kändes som man var sista man att lämna skutan/landet. |
|
Jag hann bara få in bakhjulet över rampen när dom började hissa upp den. Puuuust!!
På färjan träffade jag en mycket
trevlig |
Holländare i min ålder på
en Harley. Han berättade att han ofta var i England hos bekanta i
London. När jag berättade om |
|
kaoset i hamnen skrattade han och sa att man lärde sig rutinerna efter
ett tag. Det förstod jag när
färjan kom i land. |
Jag hörde bara en Harley starta, sen försvann han som en oljad blixt i
solnedgången, mitt på förmiddan. |
|
Jag hade kollat hur det stod till med köer och sådant och hade
funderingar på om jag skulle köra över Bryssel, eller till och |
med söder om Belgien över Lille i
Frankrike och Mons i Belgien och snedda lite mot Liège till
Tyska gränsen.
Tog beslutet
att |
|
köra över
Antwerpen igen. Det kan väl
inte vara sån kö mot andra hållet, det var det inte när jag stod still
på andra sidan på |
vägen ner.
Och gissa!
Nu hade samma lastbilar ställt sig på andra sidan.
Det var samma, jag kände igen alla 4536 st. |
|
Så kö igen! Och nu började det återigen bli riktigt VARMT! |
|
Men nu var målet Hagen en ort söder om
Dortmund. Till hotel Auf dem Kamp! |
|
När jag kom till Hagen tänkte jag tanka full tank så jag bara kunde dra
iväg och slippa göra det på morgonen. In på Esso mitt i |
hålefan! Det
är alltid en gissnings tävling, ska man kan tanka utan att gå in på
macken och fråga först. Så det första är! |
Stanna, lyft på pumphandtaget, vänta, kolla in på någon på macken om det inte
händer något! Händer inget, häng tillbaks |
pumphandtaget och gå in på
macken och fråga! Det hände såklart inget så jag gick in på denna lilla
skitmack. Och NU!!!! |
|
Hände
något som sitter i bakhuvudet tills jag slutar andas. Jag hade INTE
tagit av mig hjälmen så när jag kommer in i butiken |
hör jag bara
en person bakom disken som formligen
skriker en massa på något grottfolksspråk! Jag ska lova, allt stannade
av i |
butiken och
jag stod där som ett frågetäcken och fattade igenting. Han fortsatte och
skrika tills han visade med händerna vid |
|
sitt huvud
att jag skulle ta av mig hjälmen. Jag är inte sen så han fick frågan vad
han menade? På Svenska! Då kunde han |
faktiskt
prata med knappt förstå bar Engelska förklara, pga. rån och annat så
måste alltid alla mc-förare
TA av sig hjälmen |
när dom kommer in i butiken.
Hmm.. Det behöver vi inte göra i Bjuv, med alla skummissar där! |
|
Jaha! Jag gick ut till mc:n och hängde av mig hjälmen och gick in i
butiken igen och visade mitt
bankkort så han kunde |
starta
pumpen till mig. Tankade moppen, gick in och betalade. Då hade han, den
lille skit nissen som nådde mig till |
armhålan mjuknat
till lite och stod där och pratade grottspråket fortfarande. |
|
Jag pratade så klar vikingaspråket med honom och bad honom tvätta munnen
med tvålvatten. |
|
Nu
stod det 6 bilar på kö bakom min Mc! Ha Ha! Jag har en helt öppningsbar
hjälm där hela ansiktet syns när visiret |
är uppfällt
och detta är första gången jag varit
med om detta. Jag tar fortfarande inte av mig hjälmen för att betala… |
Har väl för attan inte tid med sådant! |
|
Körde upp i backarna mot hotellet, såg det och svängde av på en liten
dåligt asfalterad smal väg med skarp lutning där |
det inte
hade gått och mötas. Trött och
tradig så krävs det fortfarande sin man att manövrera ett ”lok”. |
Så då gäller det att hålla lite hastighet för att bibehålla balansen,
körde på en bit så upptäcker jag en kraftig serpentin |
kurva där
asfalten är kraftigt välvd. Så det var bara att gasa på! Men eftersom
vägen var välvd blev det lite för mycket |
överstyrning så jag
hamnade utanför vägbanan till vänster om asfalten ute i gräset där det
sluttade neråt. |
|
Där stod jag i uppförsbacke och drog i handbromsen, det var så brant att
mc:n gled bakåt med framhjulet låst i typ 30 cm. |
|
Lite Scary! Som tur var ettans växel i, så på en tusendels sekund beslutade jag att släppa kopplingen på
vänster sida |
samtidigt
med handbromsen på
högersidan och samtidigt ge rejält med gas. Så var bära eller brista!
550 kg mc eller skrot. |
|
Det var en kant upp till asfalten
men så här efteråt så var det typ en ren reaktions känsla som gjorde att
mc:n bara for upp på |
asfalten igen. Hade jag tappat Mc:n till
vänster där det var en brant grässlänt ner så hade
jag fått ta tåget hem om jag
överlevt. |
|
Så bara en 20 meter upp kom jag till en stor parkerings plats med hotellet på
höger sida. |
Man fick känslan av ett gammalt
örnnäste från WW2. Tror det var byggt 1954?!!
Auf dem Kamp = På lägret. |
Det kanske var ett läger för sådana som han på Esso macken! |
|
|
|
Men vilket hotell, i toppskick med en fantastisk utsikt över dalgången.
Sen blev man positivt överraskad att det fanns en |
utomhushiss upp till receptionen, ända till man stod där och tryckte på knapparna och insåg
att det var bara att släpa upp allt, |
trött som man var. Upp på rummet, som hade en utgång på en lång balkong
på hela gaveln på huset med en fantastisk utsikt |
över en stor del av
dalen. Snabbdusch och sen ner till restaurangen och beställde!!! Ja! Vad tror ni? Ett glas vatten! God natt! |
|
Dag 12,Torsdag
2/9 |
|
Vaknade till en fantastisk vacker morgon! Solen stod över bergen i öster
och det var alldeles vindstilla. |
Tittade ut och trodde först det var en tavla. |
|
|
|
Nu till resan från Hagen/Dortmund till hemmet i SWEDEN! |
|
Tog det lugnt på morgonen med en kanon frukostbuffé. Min tanke var att
ta resterande sträcka på en dag. |
Packade mina saker och letade mig till närmsta påfart till Autobahn. Den
låg på andra sida stan så det var bara och gasa på! |
|
Sen är det ju inte mycket mer att kommentera mer än att det var 80 mil
hem och biljetten var beställd till Puttgarden - Rödby |
och bokad över mobilen redan på morgonen och brobizzen till Öresundsbron
låg i vänster ficka. |
|
Beräknad tid var ca: 8 timmar men med pauser och tankningar så räknade
jag med 9 timmar. |
|
Vilket stämde ganska bra! |
|
Hemma! |
|
|
|